13.1 Emotionel udvikling
De første emotioner og emotionsregulering
De første emotioner er biologisk baserede
Carroll Izard har leveret tidlig forskning på primære emotioner og har vist at selv helt små spædbørn udtrykker sig med distinkte kropslige udtryk ved forskellige hændelser
- Se model s. 406 for diagram over den emotionelle udvikling
Emotioner får med tiden et kognitivt komponent, da selvbevidste emotioner kræver en konceptualisering for at bære mening
Natur, nurture og emotioner
De primære emotioner hjælper barnet til at udtrykke sig passende – dette har også en adaptiv funktion og har givet vores forfædre mulighed for at danne tilknytninger til deres afkom
De emotionelle udbrud tvinger omsorgspersonerne til at forholde sig til spædbarnet
Omsorgspersonerne retter sig mod barnet og kan i dette møde socialisere emotionelt – bl.a. er det herigennem at spædbarnet lærer den kulturelle funktion bag smilet
Når barnet når 9 måneders-alderen begynder det at bruge emotionelle udtryk i omgivelserne til at bestemme, hvilken adfærd der vil være passende (den usynlige kløft)
- Bagsiden af dette er at ængstelige forældre lærer deres børn at være ængstelige
Emotionsregulering
Emotionsregulering sørger for at emotionelle oplevelser ikke bliver for store.
Der kan knytte sig flere strategier til emotionsregulering og disse tilegnes over tid
- Se evt. E&K 15 – Gross’ Proces Model
Helt små spædbørn retter deres opmærksomhed væk fra ubehagelige stimuli
Spædbørn mellem 18-24 måneder begynder at modificere situationen ved fx at skubbe ubehagelig stimuli væk
Når barnet tilegner sig evnen til symbolsk tænkning kan situationen omstruktureres kognitivt
Emotionel socialisering i barndommen
Over tid udvikler børn deres egne emotionelle stilarter
Emotionel kompetence
Emotionelt udtryk: Lærer hvornår emotioner må eller bør vises eller ikke
Emotionel forståelse: Forståelse af egne og andres emotioner
Emotionsregulering: Se herover
Høj emotionel kompetence i de tidligere år er en meget god prædiktor for senere kompetence på flere niveauer ikke kun gældende et emotionelt.
Emotionelle display rules
Kulturelle forskrifter for hvilke emotioner der må vises eller skal skjules hvor og hvornår
Forskellige fra kultur til kultur
Saarni (1984) Modtage nederen gave-forsøg med 7, 9 og 11-årige
Unges emotionelle liv
Unge er generelt mere triste og vrede end voksne og børn – derudover er der også en større grad af humørsvingninger
Derudover udviser unge “kontrahedonisk” adfærd, hvor de ofte vælger at være nedtrykte i stedet for glade. I samme studie er det vist at folk over 60 er gladere end resten af populationen. (Riediger et al., 2009)
Emotioner og aldring
Større emotionel stabilitet
De ældste overvældelses sjældnere emotionelt af stressende sittuationer
Carstensen (1992) – Socioemotionel selektivitetsteori
- Fordi ældre ikke har lang tid tilbage skærer de alt det ligegyldige fra og fokuserer på det der gør dem glade – dette medfører et fokus på familien
Positivitets effekten knytter sig også til ældre, som lader dem fortolke mange begivenheder som værende mere lyse end de måske var – dette kognitive BIAS giver dem en gladere tilværelse
13.2 Perspektiver på relationer
Den første tilknytning er vigtig og kan være et resultat af responsivt forældreskab
Tilknytningsteori
Bowlby og Ainsworth – teorien blev udviklet ud fra et etologisk udgangspunkt
Tilknytning DEFI.: Bowlby (1969) – en tilknytning er et stærkt affektivt bånd, som binder en person til en intim følgesvend.
- Det er også et adfærdsmæssigt system, hvorigennem mennesker kan regulere deres emotioner og finde sikkerhed ved en omsorgsperson.
Natur, nurture og tilknytning
Bygger videre på Konrad Lorenz (1937) – fund med gæslingers “imprinting” hvor de binder sig til det første bevægende stimuli de oplever. Det er senere vist at denne imprinting er reversibel, hvis der ydes en indsats. (Spencer et al., 2009)
Bowlby mener at barnets adfærd er uimodståeligt for forældrene, og at de derfor knytter sig til barnet
Tilknytning og senere udvikling
Responsive forældre bidrager til en god tilknytning barn og forældre imellem, da IWM’er (Internal Working Models) hos spædbarnet dannes udfra interaktionerne mellem barn og forælder.
OPSUMMERING
- Tilknytning er en medfødt kapacitet
- Tilknytninger udfolder sig gennem interaktioner af biologisk og miljømæssig karakter i løbet af en sensitiv periode
- Kvaliteten af barnets tilknytning er af stor betydning for senere udvikling
- Det er igennem IWM af selvet og andre at tidlige oplevelser får betydning for senere udvikling (CH: Kæmpe perspektiv til Mandler, 2012)
Jævnaldrende: Barndommens anden verden
Igennem jævnaldrende får børn mulighed for at lege sig frem til social og kulturel viden og kompetencer (Tomasello, 2019)
Særligt bedstevenner får stor betydning for barnets senere evne til at danne tætte relationer til en romantisk partner
13.3 Spædbarnet
En tilknytning dannes
Omsorgspersonens tilknytning til spædbarnet
Moderens hjerne omstruktures i løbet af graviditeten så hun bliver klar til at tage sig af barnet
Der sker også hormonelle forandringer hos manden
- Testosteronniveaut falder ved samvær med barnet
- Manden har ikke brug for hormonets påvirkning ved denne opgave, da han skal være responsiv
Hud-mod-hud kontakt danner et helt særligt bånd
Gennem synkroniserede bevægelser og udtryk afstemmer forældren barnet, hvorved barnet lære at mestre den emotionelle virkelighed
Spædbarnets tilknytning til omsorgspersonen
Der er flere trin
Fødsel → 2-3 mdr. : Barnet diskriminere ikke mellem personer
2-3 mdr. → 6-7 mdr. : Barnet begynder at foretrække genkendelige ansigter
6-7 mdr. → 3 år : Barnet vil helst have MOAR
3 år → : Mål-korrigeret partnerskab. Barnet får forståelse for andre menneskers selvstændighed. Behøver ikke at tage med far over til naboen …
Tilknytningsrelateret frygt
Separationsangst
- Aftager med tiden, når barnet lærer at forældre kommer og henter mig fx i vuggestuen
Angst for fremmede
- Kan komme til udtryk som alt mellem stirren og skrigeri
Udforskningsadfærd
En sikker tilknytning kan fungere som et springbræt for udforskning af omgivelserne
Tilknytningens kvalitet
Ainsworth et al. (1978) – Strange Situation
- Se anden pensum litteratur for redegørelse af studiet
Sikker tilknytning
- Barnet lader sig trøste når mor kommer igen
Tøvende tilknytning
- Barnet lader sig ikke umiddelbart trøste og reagerer ofte kraftigere ved separationen end et sikkert tilknyttet barn
Undgående tilknytning
- Ikke særligt stort emotionelt udtryk – selvstændige
Desorganiseret-desorienteret tilknytning
- Ved ikke hvordan de skal reagere og reaktionen er ikke konsistent
Omsorgspersonens omsorg
Harlow & Zimmerman (1959) – Abeforsøg med stål- og stofmor
Sikker tilknytning
- Forældrene har været responsive og konsistente
Tøvende tilknytning
- Inkonsistente og ikke-responsive
Undgående tilknytning
- Forældre for egen skyld
Desorganiseret-desorienteret tilknytning
- Ses tit ved overgreb og dysfunktionelle forældre
Spædbarnets temperament
Forældrene er klart vigtigst for barnets tilknytning
Se evt. liste med fire punkter på s. 418
Kulturel og social kontekst
Stressorer i omgivelserne kan få stor betydning for relationen mellem barn og forælder
I vesten ses der flere undgående tilknyttede børn end i Japan, hvor børnene ville flippe helt ud ved separation fra moderen.
Alloparenting i Indien – mødreflok fælles om børn
Passe på med at se vores kulturs forældrestil som den rigtige
Konsekvenser forbundet med tidlig tilknytning
Underprivilegerede institutioner
Børnehjem uden ressourcer medfører svigtede børn: mentalt, biologisk → udviklingsmæssigt
Hvis børn adopteres inden for et år er det ofte fint, men over et år skidt
Separationer
Flere separationer er skidt – ses ofte institutionelt
Børn skal ofte varme op, hvis en forælder er hjemvendt fra krig
Dagtilbud
Kvaliteten på forældreskabet har større betydning
Derudover har kvaliteten af institutionen selvfølgelig en betydning
Sikkert og usikkert tilknyttede spædbørns senere udvikling
En sikker tilknytningsstil har en positiv betydning for alle kompetencer herunder
Intellektuel kompetence: Bedre base at udforske verden fra
Social kompetence: Flere interaktioner med både omsorgspersoner og jævnaldrende
Emotionsregulering: Omsorgspersoner har lært barnet at gebærde sig i den emotionelle virkelighed
En sikker tilknytningsstil i 12 måneders-alderen korrelerer med kvaliteten af relationerne med jævnaldrende i indskolingen, som korrelerer med venskaber i ungdommen, som korrelerer med den emotionelle kvalitet af et romantisk forhold i voksenalderen.
Tilknytningsstil kan selvfølgelig ændre sig i begge retninger i løbet af livet, da IWM’er kan ændre sig efter input fra interaktioner – de er kumulative af natur (CH: men mon ikke de vægter de nyeste begivenheder højere)
Første relationer med jævnaldrende
Spædbørn viser tidligt interesse i andre jævnaldrende
Begynder så småt at lege sammen efter 18 måneder
Tomasello (2019) – Børn kan indgå i grupper i 2-3 års-alderen
13.4 Barnet
Forældre-barn tilknytning
Mål-korrigeret partnerskab – se tidligere
Søger stadig anerkendelse og opmærksomhed hos forældrene
Netværk med jævnaldrende
Begynder at bruge jævnaldrende som ressourcer
Kønsopdelt verden
Leg
Leg bliver mere social
Flere trin der bliver mere sociale med tiden
- Leg alene
- Parallel leg: Sidde ved siden af hianden
- Associativ leg: Reciprokt – udveksler ting og skiftes
- Kooperativ leg: Leger sammen
Se diagram s. 424
Leg bliver mere fantasifuld
Pretend play – lader som om bliver en mulighed eftersom, der opstår en evne til at konceptualisere på et højere niveau (CH: Mandler, 2012)
Leg bliver mere regelbaseret
Eftersom evnen til at danne koncepter for regler udvikles, kan legene blive mere komplekse
Gemmeleg fungere fx ikke uden en forståelse af legens grundlæggende regler (koncepter)
Hvad er god leg?
Pretend play knytter sig til ToM (Howe & Leach, 2018)
Mulighed for at udvikle sig i en social-emotionel arena (Coplan & Abreau, 2009)
Accept fra jævnaldrende
Forskellig sociometrisk status giver barnet en plads i fx klassens usynlige hierarki
- Accepteret (eller populær): De fleste kan lide vedkommende
- Afvist: De fleste afskyr vedkommende
- Forsømt: De fleste ser ikke så meget til vedkommende, da personen har en tendens til at putte sig i det store fællesskab
- Kontroversiel: Ambivalente attituder
- Gennemsnitlig: Siger sig selv
Påvirkninger på sociometrisk status
Jævnaldrendes accept afhænger af flere faktorer hvoraf disse tre anses for at være de vigtigste:
-
-
- Sociale kompetencer
- Intelligens
- Attraktivt ansigt
-
Konsekvenser forbundet med jævnaldrendes accept
Børn som bliver forsømt af jævnaldrende bliver ofte bedre senere
De børn, der forsømmes pga. deres aggressive tendenser, har høj risiko for dårlig tilpasning senere. Disse børn klarer sig også ofte dårlige akademisk. Det kan tyde på at de ikke har lige så mange vellykkede interaktioner med jævnaldrende eller andre personer generelt og dette påvirker deres tilpasning.
Venskaber
Der skal ikke mere end en god ven til at sikre barnets lykke og sociale kompetencer.
13.5 Den unge
Unge bruger endnu mere tid med jævnaldrende end børn og mindre tid med forældre
IWM’er bliver opdateret hele livet igennem – også i ungdommen
Forældre-ung tilknytning
Den unge har også brug for en sikker base at udforske verdenen fra. Selvom der ikke er ligeså meget brug for den, så kommer unge stadig tilbage til mor og far engang imellem
Unge der er sikkert knyttet til forældre har færre problemer
Venskaber
Interessefællesskabet ændrer sig fra barn til voksen – og det der binder unge og voksne sammen er derfor på et højere niveau
Børn finder fællesskab i ensartede aktiviteter, mens loyalitet og omsorg er vigtig i den sene barndom. Unge finder venner, der er fysisk ens, har samme adfærd og lignende psykologiske kvaliteter. Derudover åbner ungdommen op for venskaber på tværs af kønnene. Disse udvikles dog langsommere. Unge som ikke formår at få venner misser ud på en stor mulighed og har ofte psykiske problemer.
Skiftende sociale netværk
Sociometrisk popularitet og oplevet popularitet
Der er er forskel på disse to termer
- Sociometrisk popularitet knytter sig til jævnaldrendes generelle attitude overfor en person
- Oplevet popularitet knytter sig til om en person har meget status, magt og er fremtrædende i en gruppe
- Disse personer er ofte:
- Gode ledere med gode sociale kompetencer
- Attraktive
- Går flot klædt
- Nogle bestemmer for meget over andre børn, da de er gode til relationel aggression. Hvis piger udfører denne adfærd vil drenge være tilbøjelige til at lide dem mere. Denne relationelle aggression er også med til at styrke en gruppes sammenhængskraft
- Disse personer er ofte:
Kliker og folkemængder
I de større forsamlinger/folkemængder er der mindre grupper, som kaldes kliker
Disse mindre grupper gør overgangen fra barn til ung til ung i romantisk forhold mere glidende.
- I den sene barndom finder børn sammen i kliker, med børn af samme køn
- Senere begynder disse kliker med børn af samme køn at interagere med kliker af det modsatte køn
- Dette medfører at klikerne smelter sammen
- Disse sammensmeltede kliker smelter igen sammen på et højere niveau i det større fællesskab
- Det større fællesskab medfører en større social mobilitet, der gør det lettere at finde en partner
I og med overgangene ikke er så store og foregår på en gang bliver det mindre voldsomt for personen.
Konsekvenser forbundet med folkemængder
De større fællesskaber bliver nødt til at inddele klikerne i grupper
Alt efter hvilken klike den unge er tildelt, kan det få betydning for selvværd
Her er der også et spørgsmål om det er den unge, der vælger kliken eller kliken, der socialiserer den unge. Begge dele er korrekt, men den unge vil oftest først vælge gruppen på baggrund af personlige interesser og derefter blive socialiseret.
Jævnaldrenes påvirkning
Jævnaldrende har kæmpe stor påvirkning i ungdommen – for det meste for det bedre
Nogle gange kan skadelige fællesskaber få stor negativ indflydelse på den unges liv
Dating
Eftersom teenagere ikke har ligeså mange sociale færdigheder, vil deres første forhold ofte ikke vare særligt længe (i gennemsnit 3 måneder) – deres forhold er overfladiske, akavede.
Senere i ungdommen bliver forholdene væsentligt længere (21 mdr.)
LGBTQ+-individer har det væsentligt sværere på dette punkt
Dating i en tidlig alder har ofte større negative konskvenser end positive. Grænser kan nemt blive overskredet som fx sex og stoffer.
13.6 Den voksne
Sociale netværk
Når børn kommer til er det meget naturligt at forældres sociale omgangskreds skrumper ind
Dette kan også følge efter nedsat helbred og pådragede skader. Ifølge Carstensens socioemotionelle selektivitetsteori gør voksne det med vilje.
Romantiske forhold og kærlighed
Valg af partner
Mænd tiltrækkes af yngre kvinder, mens kvinder tiltrækkes af mænd med finansielle ressourcer
Derudover betyder venlighed, intelligens og helbred også meget.
Der er fremsat teorier om filter-modeller, som en eventuel partner skal passere igennem for at individet til sidst kan forpligte sig til denne.
Ensartethed og komplimentaritet har også stor betydning.
Kærlighed
Sternbergs trekantsteori for kærlighed
Passion – seksuel tiltrækning, romantiske følelser og arousal
Intimitet – Varme følelse, omsorg, nærhed, tillid og respekt.
Forpligtelse – Eksplicit bestemmelse for at være sammen og forpligtelse til lang tid sammen
Se figur 13.6 s. 432
Voksnes tilknytningsstile
IWM’er af selv og andre kan og vil ændre sig over tid – derudover får angst og undgåelse af andre/selv også betydning
Se figur 13.7 s. 433
Det er vigtigt at huske at tilknytningsstile kan ændre sig over tid
Konsekvenser forbundet med voksnes tilknytningsstile
Voksnes tilknytningsstile får betydninger for:
- Romantiske forhold
- Arbejdsliv
- Den voksnes kapacitet for omsorg og pleje
Det er vist at en sikker tilknytningsstil har en positiv betydning for alle tre
Voksnes relationer og udvikling
Voksne der holder sig igang klarer sig langt bedre i deres sidste år
Særligt et aktivt socialt liv medfører bedre kognitive kompetencer – det drejer sig ikke om kvantitet men kvalitet
De få venskaber skal altså være positive før det virkeligt batter
Litteraturliste
Sigelman, C. K. & Rider, E. A. (2022). Emotions, Attachment, and Social Relationships. I Sigelman C. K. & Rider. Developmental psychology (Custom edition, 2. udgave) (s. 405-438). Cengage Learning.