Intro
Interaktioner med Kismet, bliver hurtigt naturlige.
Kismet er designet på en sådan måde, at den lærer fra alle interaktioner, som den har med mennesker.
Diego-San (Baby-ansigts-robot) – ved at time smil på den rigtige måde, smilte forsøgsdeltagere mere eller mindre til robotten.
Tematikker i kapitlet kredser om:
- Individuelle forskelle
- Nature vs. nurture
- Det aktive barn
Psykoanalytiske Teorier
Fællestræk for teorierne er, at udvikling drives primært af den biologiske modning
Freuds teori om psykosocial udvikling
Barnets seksuelle drive, som motivator. Konflikter med skiftende erogene zoner skal løses før næste stadie kan nås.
Id’et udvikles som det første og fungerer efter lystprincippet
Ego’et udvikles senere i barnets første leveår
For at kunne håndtere det ødipale stadie udvikles superego’et
Hvis stadiets konflikt ikke løses kan barnet/personen fiksere sig på et stadie
Stadier
- Orale stadie
- Anale stadie
- Falliske (Ødipale) stadie
- Latens stadie
- Genitale stadie
- Starter i forbindelse med den biologiske/seksuelle modning
Eriksons teori om psykosocial udvikling
Skal ses som en videreudvikling af Freuds Udviklingsteori, hvor de sociale aspekter tildeles større fokus/betydning. Ligesom hos Freud er det vigtigt at stadiets hovedkonflikter/konflikter løses – ellers vil personen have problemer med konflikten indtil denne løses.
Stadier
- Basal tillid vs mistillid (Det første år)
- Udvikle tillid til omsorgspersoner
- Autonomi vs Skam og fortvivlelse (1-3½ år)
- Udvikle egen autonomi samtidigt mens sociale normer overholdes
- Initiativ vs Skyld (4-6 år)
- Udvikling af bevidsthed
- Industri vs Mindreværd (6 år-pubertet)
- Samarbejde med andre individer
- Identitet vs Rolleforvirring (Ungdom-Tidlig voksendom)
- Udvikle identitet samtidigt med at danne en plan for hvad der skal ske og hvem jer er
Nutidige perspektiver
Freud så korrekt vigtigheden for tidlige oplevelser og tætte relationer
Ubevidste elementer er korrekt i udviklingen
Ikke testbare hypoteser, da de er for vage
Indlæringsteorier
Watsons behaviorisme
Lille Albert – frygt betingning
Skemalægge børns måltider – ikke en succes
Skinners operante betingning
Fokus på hvordan omverdenen handler imod individet (subjekt)
Subjekt gør altså bare, hvad omverdenen påtvinger dette
Så “opmærksomhed” som en stærk reinforcer hos barnet
Hvis barnet nogle gange får opmærksomhed for A er barnet mere tilbøjelig til at gøre A (Intermittent Reinforcement)
Adfærdsmodificering som terapiform
- Observation af forstærkning/reinforcerer i omgivelserne
Social indlæringsteori | Bandura
Se mere i Noter til Kap. 5
Bobo Doll-eksperimentet
Imitation som læringsform
Større fokus på barnet som aktivt individ
Barnet tillægges større kognitive kompetencer, da social læring afhænger af:
- Attention/Opmærksomhed
- Encoding/Fortolkning
- Storing/Lagring
- Retrieval/Genkaldelse
Nutidige perspektiver
Teorier om Social Kognition
Barnets sociale kompetencer er begrænsede af barnets kognitive kompetencer
Fokus på barnets selv-socialisering, hvor barnet påvirker sine omgivelser
Stort fokus på barnet som aktivt samt individuelle forskelle
Selmans stadieteori om rolletagning
Rolletagning er evnen til at kunne se “noget” fra en andens perspektiv
Den sociale kognition afhænger altså af, om barnet har evnen til rolletagning
Stadier
- 6-8 år | Andre kan have andre perspektiver, men det er fordi de ikke ved det samme som dem selv
- 8-10 år | Andres perspektiv kan tages som genstand
- 10-12 år | Sammenligne perspektiver
- 12+ år | Sammenligne individuelle perspektiver med gruppens generelle holdninger
Dodges information-processering teori om social problemløsning
Aggression som problemløsningsstrategi
Hostile attributional bias – en generel heuristic af andres adfærd, som værende mere fjendtlig over for dem
Dette bias bliver en selvopfyldende profeti
Hårdt forældreskab korrelerer med at barnet tilegner sig et sådant bias
Manglende forståelse for hvad der gør andre vrede er en risikofaktor for dette bias
Psykoedukation hos børn med dette bias har vist sig som en god intervention også på længere sigt.
Dwecks teori om selv-attribuering og præstationsmotivation
Forskelle i hvad der motiverer et individ for at arbejde har stor betydning for hvorvidt de bliver bedre.
Læringsmål/inkrementelt syn på intelligens/mestring
- Jeg kan blive bedre til noget, hvis jeg bruger tid på det
Præstationsmål/helhedssyn på intelligens/hjælpeløs
- Jeg bliver aldrig klogere end jeg er nu
Børn med dette “growth mindset” klarer sig bedre
Igennem psykoedukation kan børn med en helhedsteori tilegne sig inkremental teori
Forældre skal rose for forbedringer – IKKE produkt
Nutidige perspektiver
Økologiske Teorier
Evolutionær biologi som historisk baggrund for menneskets udvikling
Genetisk funderede kompetencer og prædispositioner
Reciprok determinisme som set ved Bandura
Etologiske og evolutionære teorier
Etologi
- Imprinting som prædispositionelt fænomen og særligt sensitive perioder
- Bowlby – tilknytning som et emotionel udgave af imprinting
Evolutionspsykologi
- Hjernestørrelse hos pattedyr og udviklingsperiodens varighed
- Mennesket fødes som generalist og kan derfor specialisere sig til sin opgave grundet hjernens plasticitet
- Leg ses hos mange større pattedyr – evolutionær mekanisme, som fordrer udvikling
- Parental-investment teori
- Forældren involverer sig i yngelpleje for at sikre sit genetiske efterliv
- Askepot effekten – stedfædre passer ikke lige så godt på deres pap-børn som biologiske
- Måske dette skyldes andre risikofaktorer som familiestruktur, substansmisbrug eller adfærdsproblemer hos barnet grundet stressende livsbegivenheder
Den bio-økologiske model
Se noter til Bronfenbrenner 1979
Her tilføjes der dog et chronosystem, som referer til et tidsmæssigt perspektiv
Børn og medier
Medier placeres i barnets exosystem og er påvirket af chronosystemet
Sesame Street, som MOOC (Massive Open Online Course)
TV-signalets kvalitet i bydele som prædiktor for barnets akademiske performance
- Mon ikke det skyldes SES (Socialøkonomisk Status)?
¾ af alle 4-årige har deres egen mobil
Voksne bruger medier til at pacificere børn – reaktiv opmærksomhed
Bekymringer for børns medieeksponering
- Voksne verden over er bekymrede for eksponering for amoralsk indhold gennem medier
Medievold (Media Violence)
- 90% af alle film indeholder vold
- Problematisk at vold trivialiseres →
- Problematikker:
- Inspirerer til imitation
- Aktiverer seernes egne aggressive tanker
- Spændende og belønnende for mange unge
- Emotionel desensitivering – nedtoning af vold
Sociale medier
- Unge foretrækker interaktioner over sociale medier frem for ansigt-til-ansigt
- ⅔ af unge siger at sociale medier hjælper dem til større netværk og mere diverse. KÆMPE BIAS
- Enten gør sociale medier folk depressive ved stort forbrug, eller også er depressive mere tilbøjelige til at bruge sociale medier
- Metoderne er dog ikke gode
Fysisk inaktivitet
- Større risiko for overvægt ved stort medieforbrug
- 1 time til børn under 5
Effekter på akademisk præstation
- Teenage-piger som føler en trang til at skrive performer dårligere akademisk
- Drenge som fik udleveret en spilkonsol performede dårligere 4 måneder efter start end drenge som ikke havde fået udleveret en konsol
Pornografi
- Forbrug fører til større fjendtlighed over for kvinder
- Større accept af pre-ægteskabelig sex samt utroskab
- Bedste redskab er mikrosystemisk kontrol (altså forældrekontrol)
Nutidige perspektiver
- Disse perspektiver er med til at sætte udviklingen ind i et meget bredere perspektiv
- Barnets biologiske udgangspunkt inddrages i de to første men mangler lidt i Bronfenbrenners bio-økologiske model
- “Noget af det som er unikt for menneskearten er, at ethvert individ er indskrevet i mange forskellige lag, som består af menneskelige interaktioner, institutioner, traditioner og historie.” s. 348
Litteraturliste
Siegler, R., Saffran, J.R., Gershoff, E., Eisenberg, N. & Leaper, C. (2020). How children develop (6. udgave). Macmillan International