Meltzoff (1988)
Intro
Piaget (1952, 1954) lagde vægt på at barnet lærte gennem egen opdagelse og ikke social imitation.
Enighed om, at forsinket imitation skal ses som en milepæl i et kognitivt og socialt perspektiv (Bandura, 1986)
Der er observeret forsinket imitation hos børn ned til 9 måneders alderen, hvor forsinkelsen var 24 timer.
Formål
Undersøge om børn kan forsinke deres imitation i længere tid – her en uge
- Imitation af ny adfærd har stor social betydning og derfor stor betydning for barnets udvikling
- Manglende forskning på området
- Søge at undersøge det på en mere streng måde, hvor barnet ikke får lov til at imitere adfærden umiddelbart efter
Undersøge flere specifikke opgaver
- Tidligere har man brugt 1-3 forskellige opgaver – her vil man forsøge med seks
Metode
Søger at finde så normale og repræsentative børn som muligt
- Normal vægt og normal graviditetsperiode
- 50/50 drenge/piger
Rent og stimulus tomt lokale
6 stykker ”legetøj”
- Håndvægt, der kan trækkes fra hinanden
- L-form med hængsel
- Lille sort boks med knap, som aktiverer en bib-lyd
- Orange plastik æg, der kan rasle
- Lille bamse, med snor
- Flad kasse med gennemskinneligt orange låg, som kan lyse
Barnet fik lov til at vænne sig til rummet, ved at lege med små gummi legetøj i et par minutter inden forsøget
3 grupper bestående af lige mange piger og drenge
- Baseline – blev sendt hjem efter warm-up
- Adult-manipulation – så den voksne lave en anden handling
- Argumenterer at dette er nødvendigt for at teste for social facilitering – den voksne har gjort det à Motivation for at gøre det
- Imitation – så den voksne lave den korrekte handling
Første session
- I: Præsenteres for forskellige legetøj i 20 sek. Og tre demonstrationer
- A: Tre forkerte demonstrationer
- Rækkefølger var lavet på en sådan måde at hver barn af samme køn fik en forskellig rækkefølge
Anden session
- Alle grupper fik 20 sekunder pr. legetøj til at producere den korrekte interaktion
- Her var fjernet jern fra æg samt lys fra kassen for ikke at cue barnets handling
Scoring
- To uafhængige observatører scorede alle børne
- Endnu en tjekkede 25% af deres scoringer
Resultater
- Ingen effekt for køn eller interaktion mellem køn og betingelse
- Tydelig imitations effekt. Se tabel 1 og 2
- 8 ud af 12 spædbørn rørte lyskassen med hovedet, hvor ingen af de andre grupper gjorde dette
- På tværs af alle grupper var der mange som trykkede på knappen på den lille sorte boks
- På tværs af grupperne var der få der holdt bamsen i snoren
- Kortere forsinkelse for den korrekte adfærd hos imitationsgruppen
Diskussion
Resultaterne viser at forsinket imitation er et udbredt fænomen hos spædbørn i 14-månedersalderen
Børnene var begrænsede til kun at se handlingerne ved første session
Retentionsperioden på en uge kvalificerer sig som en stærk demonstration på forsinket imitation
I visse tilfælde er nye handlinger lettere at huske
Spædbørnene i imitationsgruppen gik meget målrettet efter at udføre den handling som de havde set og forsøgte sig ikke frem
Krav til en ny handling
- Ikke set eller hørt af barnet før
- Ikke udført af barnet før
- Forekommer ikke-familiært for barnet
- Barnet har ikke imiteret handlingen før
- En handling som ikke tidligere er blevet forbundet til et objekt eller gruppe af objekter
- Fremkommer ved nær 0% sandsynlighed ved spontan leg i en baseline periode
Forsinket imitation fremkommer tidligere end andre kognitive evner som for eksempel objektpermanens
- Der er ikke tale om stimuli respons men nærmere en cued genkaldelse af hele handlingen