Meltzoff (1988)

Intro

Piaget (1952, 1954) lagde vægt på at barnet lærte gennem egen opdagelse og ikke social imitation.

Enighed om, at forsinket imitation skal ses som en milepæl i et kognitivt og socialt perspektiv (Bandura, 1986)

Der er observeret forsinket imitation hos børn ned til 9 måneders alderen, hvor forsinkelsen var 24 timer.

 

Formål

Undersøge om børn kan forsinke deres imitation i længere tid – her en uge

  • Imitation af ny adfærd har stor social betydning og derfor stor betydning for barnets udvikling
  • Manglende forskning på området
  • Søge at undersøge det på en mere streng måde, hvor barnet ikke får lov til at imitere adfærden umiddelbart efter

Undersøge flere specifikke opgaver

  • Tidligere har man brugt 1-3 forskellige opgaver – her vil man forsøge med seks

Metode

Søger at finde så normale og repræsentative børn som muligt

  • Normal vægt og normal graviditetsperiode
  • 50/50 drenge/piger

Rent og stimulus tomt lokale

6 stykker ”legetøj”

  • Håndvægt, der kan trækkes fra hinanden
  • L-form med hængsel
  • Lille sort boks med knap, som aktiverer en bib-lyd
  • Orange plastik æg, der kan rasle
  • Lille bamse, med snor
  • Flad kasse med gennemskinneligt orange låg, som kan lyse

Barnet fik lov til at vænne sig til rummet, ved at lege med små gummi legetøj i et par minutter inden forsøget

3 grupper bestående af lige mange piger og drenge

  • Baseline – blev sendt hjem efter warm-up
  • Adult-manipulation – så den voksne lave en anden handling
    • Argumenterer at dette er nødvendigt for at teste for social facilitering – den voksne har gjort det à Motivation for at gøre det
  • Imitation – så den voksne lave den korrekte handling

Første session

  • I: Præsenteres for forskellige legetøj i 20 sek. Og tre demonstrationer
  • A: Tre forkerte demonstrationer
  • Rækkefølger var lavet på en sådan måde at hver barn af samme køn fik en forskellig rækkefølge

Anden session

  • Alle grupper fik 20 sekunder pr. legetøj til at producere den korrekte interaktion
  • Her var fjernet jern fra æg samt lys fra kassen for ikke at cue barnets handling

 

Scoring

  • To uafhængige observatører scorede alle børne
  • Endnu en tjekkede 25% af deres scoringer

 

Resultater

  • Ingen effekt for køn eller interaktion mellem køn og betingelse
  • Tydelig imitations effekt. Se tabel 1 og 2
  • 8 ud af 12 spædbørn rørte lyskassen med hovedet, hvor ingen af de andre grupper gjorde dette
  • På tværs af alle grupper var der mange som trykkede på knappen på den lille sorte boks
  • På tværs af grupperne var der få der holdt bamsen i snoren
  • Kortere forsinkelse for den korrekte adfærd hos imitationsgruppen

 

Diskussion

Resultaterne viser at forsinket imitation er et udbredt fænomen hos spædbørn i 14-månedersalderen

Børnene var begrænsede til kun at se handlingerne ved første session

Retentionsperioden på en uge kvalificerer sig som en stærk demonstration på forsinket imitation

I visse tilfælde er nye handlinger lettere at huske

Spædbørnene i imitationsgruppen gik meget målrettet efter at udføre den handling som de havde set og forsøgte sig ikke frem

Krav til en ny handling

  • Ikke set eller hørt af barnet før
  • Ikke udført af barnet før
  • Forekommer ikke-familiært for barnet
  • Barnet har ikke imiteret handlingen før
  • En handling som ikke tidligere er blevet forbundet til et objekt eller gruppe af objekter
  • Fremkommer ved nær 0% sandsynlighed ved spontan leg i en baseline periode

Forsinket imitation fremkommer tidligere end andre kognitive evner som for eksempel objektpermanens

  • Der er ikke tale om stimuli respons men nærmere en cued genkaldelse af hele handlingen